Kontakt
Trods gode konjunkturer er der stadig 43.000 unge uden job og uddannelse
Selvom arbejdsmarkedet flere steder mangler arbejdskraft, er 6,4 pct. af alle 15-24-årige uden job og uddannelse. Det er langt fra den politiske 2030-målsætning. Der er sket en lille stigning i antallet det seneste år. Bag de overordnede tal viser analysen, at flere unge uden uddannelse er kommet i beskæftigelse, men det modsvares af, at færre er gået i gang med en uddannelse. Står man uden uddannelse er risikoen for at miste jobbet høj, når konjunkturerne vender.
Hovedkonklusioner
- I 2022 var der ca. 43.000 unge uden job og uddannelse. Efter fald i antallet i både 2019, 2020 og 2021 er der sket en lille stigning i 2022.
-
Flere unge end tidligere er i beskæftigelse, mens færre er under uddannelse. Dermed er gruppen fortsat meget konjunkturfølsom.
-
Hvis færre unge fremadrettet skal stå uden job og uddannelse, kræver det nytænkning på uddannelsesområdet. Folkeskolen skal styrkes, så færre forlader 9. klasse uden de basale læse-, skrive- og regnefærdigheder. Derudover bør der investeres i erhvervsuddannelserne, og det skal være lettere at tage en uddannelse på fleksible vilkår.
Om analysen
AE har på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik undersøgt, hvor stor gruppen af unge uden job og uddannelse er. Gruppen defineres som unge mellem 15 og 24 år, som ikke har anden uddannelse end grundskolen og heller ikke aktuelt er i gang med hverken uddannelse eller beskæftigelse. Antallet er opgjort i september hvert år fra 2016 til 2022. Metoden er nærmere beskrevet i metodeboksen nederst.
43.000 unge står uden job og uddannelse
43.000 unge mellem 15 og 24 år, som ikke har anden uddannelse end grundskolen, var i september 2022 hverken i gang med en uddannelse eller i beskæftigelse. Udviklingen i gruppens størrelse er vist i Figur 1.
Figuren viser, at efter en periode med fald, er udviklingen vendt til en svag stigning fra 2021 til 2022. Til trods for et historisk stærkt arbejdsmarked i 2022 er antallet af unge uden job og uddannelse altså ikke faldet yderligere. Frem til 2021 faldt antallet fra ca. 48.000 personer i 2016 til 42.300 i 2021.
Stadig langt fra politisk målsætning
Et politisk flertal i Folketinget aftalte i 2018 en målsætning om, at andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelsessystemet eller arbejdsmarkedet, skulle være halveret i 2030 fra det daværende niveau på 7,0 pct.1 Altså må andelen højest være 3,5 pct. i 2030.
Figur 2 viser, at 6,4 pct. af alle 15-24-årige er uden job og uddannelse. Det er en lille stigning på 0,1 pct. point fra niveauet i 2021.
Færre unge uden uddannelse er i gang med en uddannelse – flere er i beskæftigelse
Under den overordnede udvikling i antallet af unge uden job og uddannelse er det interessant at se på, hvad de unge, der ikke har uddannelse ud over grundskolen, er i gang med.
Eftersom gruppen består af 15-24-årige personer, som ikke har anden uddannelse end grundskolen, og som hverken er i gang med en uddannelse eller er i beskæftigelse, er der tre måder gruppen kan blive mindre på: Flere af de unge uden job og uddannelse går i gang med en uddannelse, flere kommer i beskæftigelse eller begge dele.
Tabellen nedenfor viser uddannelses- og beskæftigelsesstatussen for 15-24-årige uden anden uddannel-se end grundskolen. Af tabellen ses det, at flere af de 15-24-årige uden anden uddannelse end grundskole er beskæftiget end tidligere (stigning fra 7,7 pct. i 2016 til 9,1 pct. i 2022), mens færre er i gang med en uddannelse (fald fra 48,4 pct. i 2016 til 46,1 pct. i 2022).
Det afspejler formodentlig, at der de senere år har været gang i arbejdsmarkedet, og det har været lettere at få foden inden for på arbejdsmarkedet. Det er dog en mere skrøbelig situation, end hvis flere unge var i gang med en uddannelse, fordi beskæftigelsen afhænger af konjunkturerne. Det betyder, at man kan forvente en stigning i antallet af inaktive blandt unge uden anden uddannelse end grundskolen, hvis beskæftigelsen falder.
Flere unge skal uddanne sig
Analysen viser, at mange unge fortsat er uden job og uddannelse, og at det primært skyldes, at færre unge er gået i gang med en uddannelse. Det sker trods mange års politisk fokus på, at flere unge skal uddanne sig. Andelen af unge, som ikke har anden uddannelse end grundskolen, er stort set uændret, og langt fra målsætningen om, at højest 3,5 pct. af de unge må stå uden uddannelse og job.
Hvis vi skal løse problemet strukturelt, skal vi sørge for, at flere unge uddanner sig. Det vil stille de unge langt bedre på arbejdsmarkedet – også når der ikke længere er mangel på arbejdskraft.
Mange unge uden uddannelse har forsøgt at tage en ungdomsuddannelse – især en erhvervsuddannelse – men uden at gennemføre. Hvis flere unge skal lykkes med at få en uddannelse, kræver det investeringer i folkeskolen, så færre forlader 9. klasse uden at have de basale færdigheder med sig. Samtidig skal der investeres i erhvervsuddannelserne, og der skal sikres mere fleksible uddannelsesmuligheder. Det kan f.eks. være muligheden for at uddanne sig på nedsat tid eller med mere støtte.
Metode
- 1https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/stat/pdf19/191107-notat-uddannelsesmaalsaetning-2018.pdf