Kontakt

Offentlige udgifter

Togfonden vil skabe 20.000 arbejdspladser i anlægsfasen

Med Togfonden investeres merindtægterne fra vores fælles naturressource i Nordsøen i kollektiv trafik. Det vil gavne den danske mobilitet og produktivitet. Det har længe været en politisk prioritering at få den såkaldte timemodel – også under VK-regeringen – og nu har man fundet pengene. I anlægsfasen skaber de øgede anlægsinvesteringer 20.000 arbejdspladser.

Med Togfondens 28½ mia. kr. til den kollektive trafik muliggøres den timemodel og elektrificering af banenettet, som har været diskuteret længe. Det vil i anlægsfasen skabe 20.000 arbejdspladser.

Et velfungerende transportnet øger desuden det effektive arbejdsudbud og produktiviteten i samfundet. De dynamiske effekter af Togfondens infrastrukturinvesteringer kommer bl.a. fra, at de reducerer transporttiden og øger arbejdskraftens geografiske mobilitet.

Finansieringen af Togfonden kommer fra en harmonisering af beskatningen for selskaberne uden for DUC, dvs. Bayerngas, Hess, Dong mfl., med selskaberne i DUC. Det sker efter et ekspertudvalg har slået fast, at skattereglerne for olieselskaberne uden for DUC ikke er optimale, men har været for lukrative. Harmoniseringen skal sikre en mere rimelig fordeling af den fælles naturressource mellem olieselskaberne og fælleskassen/staten.

Så længe olieselskaberne har et positivt afkast, der står mål med risikoen, af at hive olien op, vil det ikke koste arbejdspladser at normalisere beskatningsreglerne. Man skal huske på, at oliebeskatning ikke har samme forvridende effekter som eksempelvis erhvervsbeskatning, arbejdsbeskatning og forbrugsbeskatning. Vi har at gøre med en fælles ressource, hvor olieselskaberne alene har vundet retten til at udvinde olien – ikke retten til olien.

Omtalt af TV2 d. 19. september 2013