Kontakt

Grundskole

Hver sjette elev opnår ikke 2 i dansk og matematik i 9. klasse

Hele 16 pct. af eleverne i 9. klasse fik enten ikke et 2-tal i dansk og matematik ved afgangsprøven eller undlod at gå op til alle prøverne. Får man mindst 2 i dansk og matematik, har man bedre chance for at få en ungdomsuddannelse. Det vil være katastrofalt, hvis tusindvis af de unge, der forlader folkeskolen, skal gå gennem livet som ufaglærte.

84 pct. af eleverne i 9. klasse fik mindst karakteren 2 i dansk og matematik ved afgangsprøven. Dermed var der hele 16 pct., der ikke opnåede et 2-tal i både dansk og matematik, eller som undlod at gå op til alle prøver. Der var 5,3 pct., der gik op til alle prøverne, men fik under 2, og 11,2 pct. som ikke gik op til alle prøverne.

Særligt blandt indvandrere fra ikke-vestlige lande var der mange, der ikke gik op til alle prøverne, nemlig knap 45 pct. I absolutte tal er der dog tale om en forholdsvis lille gruppe. De udgør nemlig kun et par procenter af årgangen, og kan potentielt have været komme til Danmark for relativt nyligt.

Blandt efterkommerne ligner resultaterne mere de etniske danskere. Her er det  mellem 77 og 87 pct., der gik op og fik mindst 2 i dansk og matematik.

Det vil være en ressourcemæssig katastrofe, hvis det ender med, at tusindvis af unge, der i dag forlader folkeskolen, skal gå gennem livet som ufaglærte

Generelt er der flere piger, som gik op og bestod, og lidt flere drenge, som enten ikke fik karakteren 2 eller ikke gik op til alle prøverne. Kønsforskellen går igen, hvad enten man kigger på etniske danskere, indvandrere eller efterkommere.

Det at få et 2-tal i dansk og matematik er en af de vigtigste faktorer for at få en ungdomsuddannelse.Det er allerede svært at klare sige uden en uddannelse, og det bliver kun sværere i fremtiden. Mange tusinde ufaglærte job er forsvundet under krisen og kommer ikke igen. Derimod efterspørger arbejdsgiverne flere med en erhvervskompetencegivende uddannelse.

Selvom nogle unge får det løft, de har brug for i 10. klasse eller på andre uddannelser, så vidner tallene i denne analyse om, at mange tusinde unge er i fare for at blive tabt på gulvet.

Det vil være en ressourcemæssig katastrofe, hvis det ender med, at tusindvis af unge, der i dag forlader folkeskolen, skal gå gennem livet som ufaglærte.

Omtalt af Berlingske