Kontakt

Indhold
Erhvervsuddannelser

Stort sammenfald mellem korte uddannelsesaftaler og udfordringer på erhvervsuddannelserne

I denne analyse har AE i samarbejde med byggefagene kortlagt omfanget af korte uddannelsesaftaler på erhvervsuddannelser og undersøgt, om der er en sammenhæng mellem mange korte uddannelsesaftaler og andre parametre såsom trivsel, skolepraktik og efterfølgende beskæftigelse.

Hovedkonklusioner

  • Der er sket en kraftig vækst i andelen af korte lærepladsaftaler inden for særligt ”Teknologi, byggeri og transport” siden 2008, og denne vækst har været særligt stor inden for flere af byggefagene.
  • Kigger man på uddannelserne inden for byggefagene, har flertallet af de nuværende lærlinge været omfattet af en kort aftale i løbet af deres uddannelsestid. Det er som følge af en kraftig vækst inden for byggefagene, hvor der i 2022 var hele 6.719 lærlinge omfattet af en kort lærepladsaftale mod blot 410 lærlinge 15 år tidligere i 2008.
  • Byggefagenes uddannelser med en høj andel af korte lærepladsaftaler har blandt andet også en højere andel af elever i skolepraktik, højere frafald og lavere elevtrivsel.

Analysen er lavet i samarbejde med BAT.


Udviklingen i antallet og andelen af korte lærepladsaftaler

Siden 2007 er antallet af korte lærepladsaftaler på erhvervsuddannelserne steget kraftigt. Modsat de ordinære lærepladsaftaler, hvor lærlingen er tilknyttet samme virksomhed gennem hele sin uddannelse, gælder en kort lærepladsaftale kun for et enkelt eller et begrænset antal af praktikforløb i løbet af erhvervsuddannelsen. Den enkelte elev skal altså flere gange i løbet af sin uddannelse gensøge om praktik hos en ny virksomhed. 

Figur 1 viser udviklingen i andelen af korte lærepladsaftaler. Over de seneste 20 år er andelen af korte aftaler steget. Stigningen skete først inden for fødevarer, jordbrug og oplevelser, men her er udviklingen dog vendt, og der er færre korte aftaler end i 2008-2012, hvor andelen toppede. Inden for teknologi, byggeri og transport er andelen steget markant i perioden fra 2008 til 2018-2019, hvorefter niveauet har ligget stabilt på knap 20 pct. Omfanget af korte aftaler er lavest inden for omsorg, sundhed og pædagogik. 

Figur 1

Tabel 1 viser antallet af korte lærepladsaftaler i 2022 på de enkelte BAT-relevante uddannelser. Det fremgår af Tabel 1, at selvom andelen af korte aftaler inden for teknologi, byggeri og transport samlet er høj, er der markante forskelle inden for hovedgrupperne. Mens bygningssnedkeruddannelsen havde en andel af korte lærepladsaftaler på knap 33 pct., gjaldt det f.eks. kun for 5 pct. af lærepladserne på tagdækkeruddannelsen. 

Tabel 1

Karakteristika for uddannelser med høj andel af korte lærepladsaftaler

Korte lærepladsaftaler kan være et problem, fordi det besværliggør den enkelte elevs uddannelsesforløb. I denne analyse undersøges det, hvordan korte uddannelsesaftaler samvarierer med en række parametre. Ud fra de tilgængelige data er det ikke muligt at lave en årsagsanalyse, hvor det kan konkluderes, at en stor andel af korte lærepladsaftaler inden for en uddannelse fører til dårligere uddannelseskvalitet. 

Det er dog muligt at undersøge, om der er en sammenhæng mellem uddannelser med en stor andel af korte lærepladsaftaler og en række parametre, der vurderes som gode indikatorer på, at en uddannelse er god. I analysen vises krydsplots mellem andelen af korte uddannelsesaftaler og de øvrige parametre. I bilaget findes tal for alle parametre for hver enkelt uddannelse.

Trivsel

Figur 2 viser en svag sammenhæng mellem andelen af korte lærepladsaftaler og elevernes trivsel, således at elevtrivslen på en erhvervsuddannelse er dårligere, jo højere en andel af eleverne der har en kort uddannelsesaftale. I kategorien øvrige indgår uddannelser med færre end 400 lærepladsaftaler i 2022.

Figur 2

Skolepraktik

Der er ligeledes en positiv sammenhæng mellem andelen af korte uddannelsesaftaler og andelen af elever i skolepraktik. Det vil sige, at uddannelser med mange korte uddannelsesaftaler også har flere elever i skolepraktik. Det fremgår af Figur 3. 

Figur 3

Frafald og gennemførsel

Figur 3A-B viser sammenhængen mellem andelen af korte lærepladsaftaler og hhv. frafald mellem grundforløb 2 og hovedforløb og gennemførsel af hovedforløb. Figurerne viser, at uddannelser med en højere andel af korte lærepladsaftaler har større frafald blandt elever mellem grundforløb og hovedforløb og lavere gennemførsel af hovedforløbet.       

Figur 3A

                                                    

Figur 3B

Virksomhedernes tilfredshed

I uddannelsesstatistikken findes også mål for, hvor tilfredse virksomhederne er med deres lærlinge. Figur 4 viser, at virksomhedernes tilfredshed typisk er lavere på de uddannelser, som har en højere andel af korte lærepladsaftaler.

Figur 4

Beskæftigelsesfrekvens efter endt uddannelse

Endelig har vi undersøgt sammenhængen mellem uddannelser med høj andel korte lærepladsaftaler og elevernes efterfølgende beskæftigelsesfrekvens. Figur 5 viser, at der er en markant lavere beskæftigelsesfrekvens blandt unge, der har en uddannelse inden for et område med en høj andel af korte lærepladsaftaler.

Figur 5

Bilag

Bilagstabel