Kontakt

Indhold
Arbejdsmarked

Knap hver fjerde pædagog arbejder ikke i faget fem år efter endt uddannelse

AE har i samarbejde med BUPL undersøgt, hvor mange nyuddannede pædagoger der arbejder inden for det pædagogiske område henholdsvis ét, tre og fem år efter endt uddannelse, samt hvad pædagoger, der ikke arbejder i faget, laver i stedet.

Hovedkonklusioner

  • Ét år efter endt uddannelse arbejder 79,4 pct. af de nyuddannede pædagoger fra 2017 inden for pædagogfaget. Efter fem år er denne andel faldet til 76,5 pct. Det betyder, at knap hver fjerde pædagog ikke arbejder i faget fem år efter endt uddannelse. 

  • Den faldende andel, som arbejder inden for faget, er ikke drevet af, at færre arbejder, men af at de i stedet arbejder uden for pædagogfaget. 

  • Andelen af nyuddannede pædagoger, der ikke arbejder i faget, er steget de seneste 10 år. Blandt nyuddannede pædagoger fra 2007 var der ét år efter endt uddannelse 83,1 pct., som arbejdede inden for faget. Efter fem år var andelen faldet til knap 79 pct.

  • Siden 2016 har næsten 14.000 uddannede pædagoger forladt det pædagogiske område. Heraf har to tredjedele forladt arbejdsmarkedet, mens knap en tredjedel er skiftet til andre brancher. 

Analysen er lavet i samarbejde med BUPL.


Nyuddannede pædagogers arbejdsmarkedsstatus

AE har i samarbejde med BUPL undersøgt arbejdsmarkedstilknytningen for nyuddannede pædagoger. Tabel 1 viser arbejdsmarkedstilknytningen henholdsvis ét, tre og fem år efter endt uddannelse. Blandt de knap 4.200 pædagoger, der blev uddannet i 2017, var ca. 3.500 i beskæftigelse både ét, tre og fem år efter endt uddannelse. Det svarer til en beskæftigelsesfrekvens på ca. 84 pct.

Gennem hele perioden er flest af de beskæftigede, nyuddannede pædagoger i beskæftigelse inden for det pædagogiske område, men antallet af pædagoger, der arbejder uden for faget, fordobles fra ét til fem år efter endt uddannelse. Fem år efter endt uddannelse var der således knap ni pct. af de nyuddannede pædagoger, svarende til hver tiende beskæftigede, som arbejdede uden for faget.

Blandt de ikke-beskæftigede var ca. 100 personer under uddannelse både ét og tre år efter endt uddannelse. Det svarer til ca. 2,5 pct.

Derudover var der både ét og tre år efter 440 personer på overførselsindkomst. Fem år efter endt uddannelse er dette antal 270 personer, men dette fald skal tolkes med forsigtighed, da oplysninger om barsel mangler i data i 2022.

Samlet set er 23,5 pct. – svarende til knap hver fjerde nyuddannede pædagog – ikke beskæftiget i faget fem år efter endt uddannelse.

Tabel 1

I Tabel 2 ses arbejdsmarkedsstatus for nyuddannede pædagoger fra 2007. I 2007 blev der uddannet knap 4.400 pædagoger, dvs. ca. 200 mere end i 2017.

Samlet set var 21,3 pct. af de nyuddannede pædagoger i 2007 ikke beskæftiget i faget fem år efter endt uddannelse. For årgang 2007 var der derfor flere, der arbejdede inden for faget, og tilsvarende færre, der arbejdede uden for faget, sammenlignet med årgang 2017.

Tabel 2

AE har tidligere – i samarbejde med Socialpædagogerne, SL – kortlagt antallet af pædagoger uden for faget.1 Denne analyse viser, at 14.000 uddannede pædagoger under pensionsalderen har forladt det pædagogiske område fra 2016 til 2021. Heraf har to tredjedele forladt arbejdsmarkedet, mens knap en tredjedel er skiftet til andre brancher.


Detaljeret fordeling af pædagogers status uden for faget

Tabel 3 viser de hyppigste brancher for pædagoger uden for faget fem år efter endt uddannelse. Blandt nyuddannede pædagoger fra 2017, som arbejdede uden for faget fem år efter end uddannelse, arbejdede næsten hver tiende som dagplejemor. Derudover var ca. syv pct. i vikarbureauer, mens de resterende fordelte sig bredt på brancher. Billedet var omtrent det samme for nyuddannede pædagoger i 2007. Det fremgår af Bilagstabel 1.

Tabel 3

Blandt de nyuddannede pædagoger fra 2017, som efterfølgende var på overførselsindkomst, var der flest, som modtog barselsdagpenge. Det gælder både ét og tre år efter endt uddannelse. Fem år efter endt uddannelse, dvs. i 2022, indeholdt data ikke oplysninger om barselsdagpenge, hvorfor dette tal fremgår som nul. Udover barselsdagpenge var der flest nyuddannede pædagoger, som modtog dagpenge og sygedagpenge. Det samme billede gælder for nyuddannede pædagoger fra 2007, hvilket fremgår af bilaget.

Tabel 4
Boks 1: Metode

Analysen inkluderer uddannede pædagoger i 2007 og 2017. Vi har defineret uddannede pædagoger som personer, der har fuldført en ordinær uddannelse med den sekscifrede DISCED-15 kode ”502015, pædagog”.

Vi har undersøgt pædagogernes arbejdsmarkedsstatus i september ét, tre og fem år efter endt uddannelse. Arbejdsmarkedsstatus er valgt efter følgende prioriterede rækkefølge:

  1. Beskæftigelse inden for relevant branche
  2. Anden beskæftigelse
  3. Under uddannelse
  4. Ikke bosiddende i Danmark
  5. Overførselsindkomst
  6. Øvrige

Beskæftigelsen tager udgangspunkt i Beskæftigelsen for Lønmodtagere (BFL) i september måned. Hvis man har en beskæftigelsesmarkering med et positivt antal løntimer inden for en relevant branche (nærmere defineret i Boks 2), tæller man med i ”Beskæftigelse inden for relevant branche”.  Hvis man har beskæftigelse inden for andre brancher, indgår man i ”Anden beskæftigelse”. Top fem brancher er bestemt efter det job med flest løntimer, der ikke er inden for relevant branche.

 Hvis man er i gang med en ordinær uddannelse 30. september, klassificeres man som studerende. Hvis ydelsesvariablen i uge 39 i DREAM-registret er 997, klassificeres man som ikke bosiddende i Danmark. Hvis man har en anden kode end 997, er man på overførselsindkomst. Hvis man ikke indgår i nogle af ovenstående kategorier, klassificeres man som øvrige. 

Boks 2: Afgrænsning af de traditionelle pædagogiske brancher

Branchekode    Branchenavn
841100    Generelle offentlige tjenester
851000    Førskoleundervisning
852010    Folkeskoler o.lign.
852020    Specialskoler for handicappede
853110    Ungdoms- og efterskoler 
855900    Anden undervisning i.a.n. (f.eks. aftenskoler, daghøjskoler, computerkurser og personlig coaching mv.)
861000    Hospitaler
871010    Plejehjem
871020    Institutionsophold med sygepleje i.a.n.
872010    Døgninstitutioner for personer med psykiske handicap
872020    Behandlingshjem for stofmisbrugere og alkoholskadede
873010    Døgninstitutioner for personer med fysisk handicap
873020    Beskyttede boliger o.l.
879010    Døgninstitutioner for børn og unge
879020    Familiepleje
879090    Andre former for institutionsophold
881010    Hjemmehjælp 
881020    Dagcentre mv.
881030    Revalideringsinstitutioner
889120    Vuggestuer
889130    Børnehaver
889140    Skolefritidsordninger og fritidshjem
889150    Aldersintegrerede institutioner
889160    Fritids- og ungdomsklubber
889910    Foreninger, legater og fonde med sygdomsbekæmpende, sociale og velgørende formål
889920    Flygtninge- og asylcentre
889990    Andre sociale foranstaltninger uden institutionsophold i.a.n.


Bilag

Bilagstabel 1
Bilagstabel 2
 
  • 1https://www.ae.dk/analyse/2023-06-paedagoger-uden-for-faget , juni 2023.