Læs også
AE og Cevea har undersøgt deltagelsen i voksen- og efteruddannelse blandt lønmodtagere på det private arbejdsmarked. Deltagelsen er størst i store virksomheder, samt inden for byggeri, transport og...
Siden 2010 er deltagelsen i offentlig videre- og efteruddannelse faldet blandt ufaglærte og faglærte lønmodtagere i alderen 30-50 år. Det er især brugen af erhvervsrettede kurser, der er faldet, og den faldende deltagelse ses på tværs af alle brancher. Deltagelsen er også faldet på uformelle kurser, der også kan være i det private. Det sker på trods af et stigende behov for at opkvalificere og efteruddanne lønmodtagerne i takt med forandringerne på arbejdsmarkedet.
Tal fra Eurostat viser, at deltagelsen også er faldet blandt ufaglærte og faglærte, når man anvender en bredere definition på efteruddannelsesaktiviteten end de offentlige kurser.
Udviklingen på arbejdsmarkedet betyder, at der bliver færre ufaglærte job, mens der bliver større behov for uddannet arbejdskraft. Helt konkret ser Danmark ind i en mangel på ca. 100.000 faglærte frem imod 2030.1 Dertil kommer den grønne omstilling, der betyder større efterspørgsel efter faglærte og specialiserede ufaglærte, og samtidig vokser kravene til de basale kompetencer i f.eks. læsning, regning eller inden for IT på hele arbejdsmarkedet, og det gælder også i ufaglærte job. Med andre ord er opkvalificering og videreuddannelse blandt lønmodtagere afgørende for jobsikkerheden og væksten i Danmark.
I denne analyse har vi ud fra de nyeste registerdata undersøgt, hvor stor en andel af lønmodtagere med ufaglært eller faglært baggrund, der inden for det seneste år har deltaget i offentlige voksen- og efteruddannelseskurser (VEU-kurser). Udviklingen er faldende.
Deltagelsen i offentlig VEU er faldet blandt ufaglærte og faglærte lønmodtagere i alderen 30-50 år. Figur 1 viser, at ca. hver fjerde ufaglærte eller faglærte lønmodtager deltog i offentlig VEU i 2010 inden for det seneste år. De seneste tal fra 2021 viser, at deltagelsen pr. år er faldet til omkring det halve.
Deltagelsen er også faldet det seneste år, fra 2020 til 2021, selvom den steg marginalt fra 2018 til 2019. Faldet skal ses i sammenhæng med coronanedlukningerne, hvor mange uddannelsesinstitutioner var lukket eller var i gang med at overgå til webbaserede uddannelsesløsninger. Da coronakrisen indtraf i marts 2020, blev der iværksat flere initiativer for at sikre, at medarbejderne i virksomhederne kunne komme på efteruddannelse.2 Forventningen var derfor, at efteruddannelsesaktiviteten ville stige under coronanedlukningerne. Mange var hjemsendte, og der var lavere aktivitet i virksomhederne, hvorved de ville være bedre til at sende medarbejderne på efteruddannelse. Som Figur 1 viser, var det dog ikke tilfældet, når man ser på den offentlige VEU-deltagelse.
Både for ufaglærte og faglærte er det især brugen af erhvervsrettede kurser, dvs. primært AMU-kurser, der er faldet siden 2009, jf. Figur 2 og 3. De seneste tal viser, at mindre end hver tiende deltog i mindst ét erhvervsrettet offentligt VEU-tilbud i 2021.
Blandt ufaglærte er aktiviteten inden for almene kurser steget siden 2009. Det gælder både almene kurser generelt og kurserne målrettet voksne og ordblinde. Det kan f.eks. være almen voksenuddannelse og forberedende voksenuddannelse som f.eks. dansk, engelsk og matematik på grundskoleniveau. Den forøgede aktivitet inden for almene kurser og almene kurser målrettet voksne og ordblinde er primært drevet af indvandrere.
Se også Bilagsfigur 1, der viser udviklingen for ufaglærte fokuseret på almene og videregående kurser.
For faglærte er deltagelsen i videregående VEU steget. I 2009 deltog 1,2 pct. af de faglærte lønmodtagere i videregående VEU. I 2021 var det tal steget til 2,3 pct. Udviklingen dækker over, at knap 6.000 faglærte lønmodtagere i 2009 deltog i videregående VEU, mens tallet i 2021 var 8.600 personer. Det svarer til en stigning på mere end 45 pct. Videregående kurser er moduler på f.eks. akademiuddannelser, diplomuddannelser eller masterniveau. Aktiviteten kan både dække over kontoransatte, der vil efteruddanne sig inden for projektledelse med et par moduler på en akademiuddannelse, eller en håndværker, der er i gang med at tage en merituddannelse til lærer eller pædagog.
Se også Bilagsfigur 2 for udviklingen fokuseret på videregående og almene kurser for faglærte.
Den faldende deltagelse i erhvervsrettet VEU blandt faglærte og ufaglærte lønmodtagere er bredt funderet. Det gælder samtlige brancher. Faldet er særlig stort inden for ”industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed”, ”offentlig administration, undervisning og sundhed”, ”bygge og anlæg” samt ”handel og transport” med 12-18 procentpoint siden 2009, jf. Tabel 1.
Tabel 2 viser, at blandt faglærte er deltagelsen i videregående VEU størst blandt de ansatte inden for ”Finansiering og forsikring”. Det er også her deltagelsen er steget mest siden 2009. For de øvrige brancher er der tale om relativt små andele faglærte, der deltager i videregående VEU, selvom udviklingen siden 2009 har været relativt stor i mange brancher. F.eks. er der tale om en femdobling i andelen af faglærte, der deltager i videregående VEU inden for "bygge og anlæg" (fra 0,3 til 1,4 pct. af lønmodtagerne). Inden for "hotel og restauration" er der tale om mere end en tredobling.
Der findes ikke registeroplysninger, der omfatter efteruddannelsesaktivitet, der ligger ud over de offentligt regulerede kurser. Hvis man vil se bredere på efter- og videreuddannelse og f.eks. inddrage kurser hos private udbydere, seminarer, konferencer eller andet efteruddannelse og opkvalificering, så er der brug for at inddrage andre undersøgelser end registeroplysninger.
Illustrationen viser et overblik over mulighederne for voksen- og efteruddannelse fordelt efter, om det er i offentligt eller privat regi. Boks 2 viser en beskrivelse af de forskellige former for voksen- og efteruddannelse i Danmark.
Arbejdskraftsundersøgelsen (AKU) er en del af Eurostats Labour Force Survey, hvor man spørger til deltagelse i ikke-formel voksen- og efteruddannelse i løbet af de sidste fire uger.
Figur 4 viser, at deltagelsen også er faldet, når man ser på deltagelsen i uformel efteruddannelse blandt ufaglærte og faglærte lønmodtagere.
Uformel voksen- og efteruddannelse dækker over aktiviteter, der er planlagt og organiseret uden for det formelle uddannelsessystem. Det kan både være offentligt og privat som f.eks. kurser, seminarer, workshop, private kurser eller instruktioner. Det dækker såvel jobrelaterede som ikke-jobrelaterede forløb.3 Det kan også være et kursus, man som lønmodtager tilmelder sig i fagforening, en konference man deltager i via sit arbejde eller aftenskolekurser i sprog.
AMU-kurser falder ind under definitionen på ”uformel efteruddannelse”.
Reformkommissionen4 konkluderede i deres første afrapportering i april 2022, at det er paradoksalt, at netop de grupper på arbejdsmarkedet, der ville have størst gavn af uddannelse og opkvalificering, er dem, der deltager mindst. De løbende forandringer på arbejdsmarkedet trækker i retning af, at der er behov for flere med kompetencer. Vi ser ind i en mangel på ca. 100.000 faglærte frem mod 2030, samtidig med at antallet af ufaglærte job falder år for år. Dertil kommer den grønne omstilling, der trækker i retning af et større kompetencebehov.
Reformkommissionen fik foretaget en effektmåling af VIVE, der viste gode effekter af f.eks. AMU-kurser for ufaglærte og faglærte på løn og beskæftigelseschancerne. Dermed er der meget, der tyder på, at de grupper, der i dag ikke deltager særlig meget i uddannelse – og opkvalificering, vil have gavn af at deltage mere. For den enkelte vil det betyde bedre arbejdsmarkedstilknytning og højere løn, men for samfundet vil der også være gode effekter på beskæftigelsen, velstanden og produktiviteten.
Det samfundsmæssige paradoks består i, hvordan vi får sat turbo på efteruddannelsesindsatsen. I takt med de stigende kompetencebehov er det nødvendigt, at vi får flere med på vognen. Der er allerede mange forskellige muligheder for efteruddannelse og også mange støttemuligheder, men hvordan får vi såvel lønmodtagere som arbejdsgivere til at skubbe på?
Mange forskellige undersøgelser har belyst barriererne i forhold til voksen- og efteruddannelse. En af de faktorer, som flere undersøgelser peger på, er manglende motivation hos såvel medarbejderne som hos virksomhederne. Når virksomhederne spørges til, hvilke barrierer de oplever ift. at efteruddanne mere, svarer de oftest, at de ikke ser et behov. Det var hovedresultatet i en analyse, som AE og CEVEA offentliggjorde i 2022. 5