Kontakt

Indhold
Økonomisk krise

København har haft størst gavn af hjælpepakker og stimuli

Regeringens hjælpepakker og stimuli holder ifølge Finansministeriets beregninger hånden under 83.000 arbejdspladser i 2021. I denne analyse giver vi et skøn over de effekter hjælpepakkerne og stimuli har på landsdelene og i de fire store byer. I København vil hjælpepakker og stimuli holde hånden under 16.100 arbejdspladser i 2021. For Aarhus, Odense og Aalborg er de tilsvarende jobeffekter på hhv. 5.700, 3.200 og 2.600. Målt som andel af de beskæftigede i de forskellige landsdele er det landsdelen Københavns by, som har haft størst gavn af hjælpepakkerne og stimuli. Københavns by var samtidig blandt de hårdest ramte landsdele, da krisen brød ud.

Hovedkonklusioner

  • Coronakrisen har ramt dansk økonomi hårdt, men omfattende hjælpepakker og stimuli betyder, at Danmark er kommet bedre gennem krisen end mange andre lande.
  • Ifølge Finansministeriet vil hjælpepakker og stimuli alene i 2021 holde hånden under 83.000 arbejdspladser. Tallet lyder på 57.000 for 2020.
  • I denne analyse har vi lavet et skøn over effekterne af hjælpepakkerne og stimuliene på landsdele og i de fire store byer.
  • I København vil hjælpepakker og stimuli holde hånden under 16.100 job i 2021. For Aarhus, Odense og Aalborg er de tilsvarende jobeffekter på hhv. 5.700, 3.200 og 2.600.
  • Den landsdel, der har haft størst gavn af hjælpepakker og stimuli, er København, som også var blandt de hårdest ramte landsdele da krisen brød ud.

Den 29. april offentliggjorde Finansministeriet sit konvergensprogram, som er en årlig selvangivelse, regeringen hvert år skal sende ned til EU.

Konvergensprogrammet viste, at nok har dansk økonomi været hårdt ramt af krisen, men vi er kommet langt bedre gennem krisen end frygtet.

En stor del af forklaringen på, at dansk økonomi er sluppet bedre gennem krisen, end man kunne have frygtet, er de mange hjælpepakker og omfattende stimuli, politikerne har sat i værk.


Massiv krisehjælp har hjulpet dansk økonomi godt gennem krisen

Ifølge Finansministeriets beregninger har hjælpepakker og stimuli i 2020 holdt hånden under 57.000 job, og i 2021 forventes hjælpepakker og stimuli at holde hånden under 83.000 job. Tabellen nedenfor viser de skønnede effekter af hjælpepakker og stimuli ifølge Finansministeriet.

Tabel 1

Uden hjælpepakker og stimuli ville beskæftigelsen i 2021 altså blive ca. 83.000 personer lavere, end finansministeriet skønner, den vil blive på nuværende tidspunkt.


Beskæftigelseseffekter på landsdele

I forlængelse af Finansministeriets resultater har AE lavet et skøn over de regionale effekter af hjælpepakkerne og stimuli. Resultatet er vist i næste tabel. Det skal understreges, at der er tale om grove skøn – en egentlig opgørelse over de regionale beskæftigelseseffekter findes ikke. Den anvendte metode til at fordele beskæftigelseseffekterne på landsdele er beskrevet i metodeboksen nedenfor. Tager vi for eksempel Københavns Kommune vurderes hjælpepakker og stimuli tilsammen at holde hånden under 16.100 job i 2021. Det svarer til 3,9 procent af den samlede beskæftigelse i Københavns kommune i 2019. For landet som helhed vurderes hjælpepakker og stimuli at have en effekt svarende til 2,8 procent af beskæftigelsen i 2019. København har derfor haft stor gavn af hjælpepakkerne og stimuli.

Det samme gælder for kommunerne Frederiksberg, Dragør og Tårnby - der også er en del af landsdelen Københavns by – hvor hjælpepakker og stimuli tilsammen vurderes at holde hånden under 4.300 job i 2021, svarende til 5,9 procent af beskæftigelsen.

Dermed er landsdelen Københavns by (København, Frederiksberg, Dragør og Tårnby) den landsdel, som har haft størst glæde af hjælpepakkerne og stimuli. Landsdelen København er samtidig én af de landsdele, som har været hårdest ramt af krisen. Både Fyn og Jylland kom bedre gennem den første nedlukningsperiode end Københavns by.1

For Aarhus, Odense og Aalborg er de tilsvarende jobeffekter på hhv. 5.700 (2,8 pct.), 3.200 (3,0 pct.) og 2.600 (2,3 pct.).

Tabel 2

Metode: Sådan har vi gjort

For de midlertidige kompensationsordninger (række 2 i tabellen ovenfor) har vi som fordelingsnøgle anvendt den regionale fordeling af lønkompensationsjob efter arbejdssted. Opgørelsen findes for ugerne 25-35 i 2020, og vi har anvendt et gennemsnit over ugerne 25-35. Desværre har Danmarks Statistik ikke offentliggjort de tilsvarende tal for 2021.

Vi har i beregningen antaget, at den regionale fordeling i 2021 er den samme som i 2020. Alternativt kunne man anvende den regionale fordeling af personer på lønkompensation efter bopælskommune. Her er der data for ugerne 25-35 i 2020 og fra december 2020 til dags dato. Fokus i denne analyse er dog på arbejdsstedskommune, og baseret på tallene for bopælskommune vurderes forskydningerne ikke at have så stor betydning for fordelingen i 2021.

De regionale effekter af aktivitetsvirkningen af udbetalingen af de indefrosne feriepenge, boliginvesteringerne i regi af Landsbyggefonden samt den grønne skatteaftale mv. (række 1 i den første tabel) er vanskeligere at skønne over. 

Man kan dog ved hjælp af ADAM få branchefordelt beskæftigelseseffekterne, som herefter ved hjælp af den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik kan fordeles regionalt. På den måde får man taget højde for regionale forskelle i branchesammensætning.


Penge til hjælpepakker og stimuli har været givet godt ud

Som det eneste land i EU overholdt Danmark sidste år EU’s konvergenskrav om et maksimalt underskud på de offentlige budgetter på tre procent af BNP. Og på trods af krisen forventes Danmark ved udgangen af 2025 at have en offentlig nettoformue på fire procent af BNP. Pengene til hjælpepakker og stimuli har været givet godt ud, fordi de har reddet titusindvis af arbejdspladser og forhindret en langvarig skade på de offentlige finanser.

Hvis politikerne havde siddet på hænderne, kunne økonomien have fået alvorlige senfølger herunder en strukturel skade på de offentlige budgetter, fordi flere ville have mistet tilknytningen til arbejdsmarkedet. Den risiko er nu blevet mindre takket være hjælpepakkerne og de finanspolitiske tiltag.

Krisen har ikke ødelagt den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser, og derfor vanker der heller ikke en regning i form af højere skatter eller dårligere velfærd.

  • 1Se https://www.ae.dk/analyse/2021-02-jylland-og-fyn-har-klaret-sig-bedre-gennem-krisen-end-koebenhavn