Kontakt

Beskæftigelse

Danske virksomheder bruger ikke de officielle rekrutteringskanaler

Flere arbejdsgiverorganisationer melder om mangel på arbejdskraft, vanskeligheder med at rekruttere og flaksehalse på det danske arbejdsmarked. Derfor oprettede Beskæftigelsesministeriet sidste år en ”hotline”, hvor virksomheder kan få hjælp til rekrutteringen. Nye tal viser imidlertid, at der siden sommeren 2014 kun har været 20 henvendelser med forespørgsel på 71 stillinger.

Seneste rekrutteringsundersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) viser, at i ca. halvdelen (52 pct.) af de rekrutteringer, hvor der har været vanskeligheder, havde virksomhederne ikke gjort én af følgende tre ting: 1) opslag på Jobnet 2) kontakt til jobcenter eller 3) kontakt til a-kasse/fagforening.

Nye tal for henvendelser til Beskæftigelsesministeriets ”hotline” for rekruttering viser, at der siden sommeren 2014 har været 20 henvendelser med forespørgsel på 71 stillinger i alt.

Antallet af henvendelser svarer til, at ca. 3 virksomheder har henvendt sig om måneden angående 10 stillinger. I gennemsnit svarer det til, at hotlinen har fået en henvendelse hver 10. dag på godt 3 job.

Antallet af henvendelser svarer til, at omkring 0,01 pct. af virksomhederne har henvendt sig. Eksempelvis har der været én virksomhed (1), der har henvendt sig med henblik på én (1) medarbejder inden for landbruget.

De danske virksomheder og deres arbejdsgiverorganisationer kan gøre betydeligt mere for at skaffe den arbejdskraft, de ønsker. Jobnet, a-kasser, fagforeninger, og jobcentrene kan benyttes, hvis de mangler arbejdskraft. Endelig kan den landsdækkende hotline for rekruttering kontaktes på: 72 200 350 – det burde være muligt at komme igennem.

Omtalt af Politiken d. 27. februar 2015