Læs også
Den blandede skole, hvor børn fra alle lag i samfundet mødes, har over de sidste ti år lidt en hård medfart. I folkeskolen ser kurven dog ud til at være knækket i de seneste år, mens privatskolerne i...
I flere og flere kommuner går flere og flere elever på en fri- eller privatskole. Andelen af børn, der går på fri- eller privatskole er særligt høj i mange provins- og landområder. Det gælder for eksempel i dele af Fyn, Vest- og Nordvestsjælland, Sønderjylland, Lolland og Nordjylland.
Andelen af børn, der går på fri- eller privatskole er særligt høj i mange områder uden for de største byer. Det gælder for eksempel i dele af Fyn, Vest- og Nordvestsjælland, Sønderjylland, Lolland og Nordjylland.
I samme periode er der blevet 345 færre folkeskoler, hvilket svarer til 21,7 pct. Samtidig er antallet af fri- og privatskoler vokset fra 498 til 550 svarende til 10,4 pct.
Det kan rokke ved sammenhængskraften i samfundet, når flere og flere børn går i fri- og privatskoler, fordi børnene i mindre grad mødes på tværs af sociale lag.
Flere og flere danske skolebørn går på en fri- eller privatskole. På landsplan går knap hvert femte danske skolebarn i 1. klasse på en fri- eller privatskole (2021). I 2007 var det hvert ottende skolebarn. Tallene dækker dog over store forskelle fra kommune til kommune.
I denne analyse undersøger vi, hvor stor en andel af hver kommunes skolebørn, der går i 1. klasse på en fri- eller privatskole. Analysen viser overordnet, at andelen af børn, der går på fri- eller privatskole er særligt høj i mange provins- og landområder. Det gælder for eksempel i dele af Fyn, Vest- og Nordvestsjælland, Sønderjylland, Lolland og Nordjylland.
Konkret viser analysen, at:
Figur 1 viser 2021-tallene. Figur 2 viser 2007-tallene.
Tabel 1 viser udviklingen fra 2007 til 2021.
Siden 2007 er det samlede antal folkeskoler i Danmark reduceret med en femtedel (21,6 pct.).
Selvom de fleste skolelukninger skete i perioden 2007-2014, så bliver der stadig færre folkeskoler. Fra 2018 til 2019 faldt antallet af skoler med 18 skoler, fra 2019 til 2020 faldt antallet yderligere med 2 skoler, mens de er blevet 14 færre folkeskoler det seneste år. Det fremgår af Figur 4. Det bemærkes, at det er en nettoopgørelse over skolelukninger, hvor evt. åbnede folkeskoler er modregnet i faldet.
I samme periode er antallet af fri- og privatskoler vokset fra 498 til 550. Det fremgår af Figur 4. Det svarer til 10,4 pct.
Det kan rokke ved sammenhængskraften i samfundet, når flere og flere børn går i fri- og privatskoler, fordi børnene i mindre grad mødes på tværs af sociale lag.