Kontakt

Indhold
Grundskole

I 37 kommuner går mindst hvert femte barn på en fri- eller privatskole

I flere og flere kommuner går flere og flere elever på en fri- eller privatskole. Andelen af børn, der går på fri- eller privatskole er særligt høj i mange provins- og landområder. Det gælder for eksempel i dele af Fyn, Vest- og Nordvestsjælland, Sønderjylland, Lolland og Nordjylland.

Hovedkonklusioner

  • I mere end hver tredje kommune (37) går mindst 20 procent af børnene i 1. klasse på en fri- eller privatskole. I 2007 gjaldt det kun for 10 kommuner.
  • Andelen af børn, der går på fri- eller privatskole er særligt høj i mange områder uden for de største byer. Det gælder for eksempel i dele af Fyn, Vest- og Nordvestsjælland, Sønderjylland, Lolland og Nordjylland.

  • I samme periode er der blevet 345 færre folkeskoler, hvilket svarer til 21,7 pct. Samtidig er antallet af fri- og privatskoler vokset fra 498 til 550 svarende til 10,4 pct.

  • Det kan rokke ved sammenhængskraften i samfundet, når flere og flere børn går i fri- og privatskoler, fordi børnene i mindre grad mødes på tværs af sociale lag.

I flere og flere kommuner går flere og flere elever på en fri- eller privatskole

Flere og flere danske skolebørn går på en fri- eller privatskole. På landsplan går knap hvert femte danske skolebarn i 1. klasse på en fri- eller privatskole (2021). I 2007 var det hvert ottende skolebarn. Tallene dækker dog over store forskelle fra kommune til kommune.

I denne analyse undersøger vi, hvor stor en andel af hver kommunes skolebørn, der går i 1. klasse på en fri- eller privatskole. Analysen viser overordnet, at andelen af børn, der går på fri- eller privatskole er særligt høj i mange provins- og landområder. Det gælder for eksempel i dele af Fyn, Vest- og Nordvestsjælland, Sønderjylland, Lolland og Nordjylland.

Konkret viser analysen, at:

  • I 37 kommuner1  går mindst 20 procent af eleverne i første klasse på en fri- eller privatskole. I 2007 gjaldt det i 10 kommuner.
  • I 7 kommuner går mindst 30 procent af eleverne i 1. klasse på en fri- eller privatskole. I 2007 var det i 1 kommune.
  • I hovedparten af kommunerne er det langt mere end 10 procent af førsteklasseseleverne, der går på en fri- eller privatskole. I 2007 lå andelen på 10 procent eller derunder i mere end hver anden kommune.
  • Mindst 90 procent af skolebørnene i 1. klasse går på en folkeskole i 9 kommuner. I 2007 gjaldt det i 49 kommuner.

Figur 1 viser 2021-tallene. Figur 2 viser 2007-tallene.

Figur 1
Figur 2

 Tabel 1 viser udviklingen fra 2007 til 2021.

Tabel

Antallet af folkeskoler er reduceret

Siden 2007 er det samlede antal folkeskoler i Danmark reduceret med en femtedel (21,6 pct.).

Selvom de fleste skolelukninger skete i perioden 2007-2014, så bliver der stadig færre folkeskoler. Fra 2018 til 2019 faldt antallet af skoler med 18 skoler, fra 2019 til 2020 faldt antallet yderligere med 2 skoler, mens de er blevet 14 færre folkeskoler det seneste år. Det fremgår af Figur 4. Det bemærkes, at det er en nettoopgørelse over skolelukninger, hvor evt. åbnede folkeskoler er modregnet i faldet.

Figur 3

I samme periode er antallet af fri- og privatskoler vokset fra 498 til 550. Det fremgår af Figur 4. Det svarer til 10,4 pct.

Figur 4

Det kan rokke ved sammenhængskraften i samfundet, når flere og flere børn går i fri- og privatskoler, fordi børnene i mindre grad mødes på tværs af sociale lag.

  • 1Ekskl. de 5 mindre ø-kommuner: Fanø, Ærø, Læsø, Samsø og Langeland.