Kontakt

Offentlige finanser

Der er råd til aktiv finanspolitik – og alternativet er værre

Danmark gik ind i coronakrisen med en offentlig gæld, der var meget lav i både international og historisk sammenhæng.

Det vil stadig være tilfældet i 2021, hvis økonomien udvikler sig sådan, som Finansministeriet forventer.
 

Anm.: (*) Udviklingen i bruttogælden i 2020-2021 svarer til Finansministeriets forventning i Økonomisk Redegørelse, maj 2020. Omfanget af likviditetstiltagene er fastsat til ca. 10 pct. af BNP, jf. ovenfor.

Kilde: AE pba. Danmarks Statistik, Europa-Kommissionen og Finansministeriet.

Som det fremgår af figuren ovenfor, havde vi i 2019 en meget lav offentlig gæld i historisk sammenhæng.

Nettogælden, som er den afgørende størrelse i forhold til de offentlige finansers langsigtede sundhed, var endda vendt til en nettoformue.
 
Finansministeriets forventer, at nettogælden kommer op på 0,7 pct. i 2020 og 2,5 pct. i 2021.
 
Råd til aktiv finanspolitik
En aktiv finanspolitik vil kun have en midlertidig effekt på den offentlige saldo, og den løbende BNP-vækst vil udhule gældsforøgelsen over tid. Merudgifterne til yderligere hjælpepakker og en aktiv finanspolitik ændrer ikke ved de offentlige finansers langsigtede sundhed og det finanspolitiske råderum.
 
Alternativet til at føre en aktiv finanspolitik kan være langt værre. Erfaringerne fra finanskrisen viser, at konsekvenserne af et midlertidigt fald i efterspørgslen kan være permanente.
 
Derfor er det vigtigt at understøtte efterspørgslen i krisetider. Det er også den generelle forskningsmæssige konklusion på den katastrofale håndtering af finanskrisen.
 
Omtalt af Information den 23. juni 2020