Kontakt

Uddannelse

Den sociale arv afspejler sig tydeligt i børns karakterer

Der er stor forskel på, hvordan børn klarer sig i folkeskolen alt afhængigt af, hvilket hjem de kommer fra. Deler man børnene op i socialklasser, er der præcis én karakter til forskel mellem hver klasse ved afgangsprøven i matematik.

Børns socialklasse afspejles tydeligt i deres karakterer i folkeskolen. Opgjort på sociale klasser er der 4,3 karakterpoints forskel på den socialklasse, der klarer sig bedst, og den socialklasse, der klarer sig dårligst ved afgangsprøven i matematik, mens der er 3,1 karakterpoints forskel i dansk.

De elever, der er vokset op med forældre, der står uden for arbejdsmarkedet, får i gennemsnit 4,6 i matematik. Ser vi på arbejderklassens børn, så hopper karaktererne i runde tal op med ét karakterpoint. Ser man på den næste klasse, middelklassen, stiger karaktererne igen med ét karakterpoint, og det fortsætter, når vi kigger videre til den højere middelklasses børn.

Der er altså cirka en karakter til forskel mellem hver klasse ved afgangsprøven i matematik.

Allerede tidligt i folkeskolen kan vi se klasseforskellene afspejle sig i, hvordan eleverne klarer sig i de nationale tests i henholdsvis dansk i 2. klasse og matematik i 3. klasse.

Det er overraskende, hvor meget den sociale arv spiller ind på, hvor godt eleverne klarer sig allerede i de tidlige klasser i folkeskolen. De elever, der klarer sig dårligt ved afgangsprøven, klarer sig typisk også dårligere ved de nationale tests i 2. klasse og 3. klasse. Analysen peger således på, at den sociale arv er meget stærk i Danmark.

Hvis børnene fra arbejderklassen eller af forældre, der står uden for arbejdsmarkedet, skal op på samme niveau som middelklassen eller den højere middelklasses børn, skal vi tænke i tidlige indsatser og en styrket indsats over for disse børn gennem folkeskolen.

Analyser af bl.a. Heckman har vist, at jo tidligere man investerer i børn, des større er potentialet for at flytte den. Allerede fra de er helt små – i vuggestue og børnehave – bør man være opmærksom på at støtte de børn, der kommer fra mindre ressourcestærke familier.

Som denne analyse viser, har man ved de nationale tests i 2. og 3. klasse en tidlig indikation af, hvem der ligger længere tilbage i karakterfeltet end resten af klassen. Hvis vi gav ekstra hjælp og støtte gennem folkeskolen til de børn, der allerede ved de nationale tests i 2. og 3. klasse, klarer sig dårligere, ville vi måske kunne øge deres chancer for at bryde den sociale arv.

Det er slående, hvor tydeligt at de klassemæssige skel markerer sig i børns karakterer, både ved afgangsprøven og i 2. og 3. klasse. Det er ingen tvivl om, at det kræver en tidlig, vedvarende og målrettet indsats, hvis vi skal sikre, at alle børn, uanset hvilken familie de vokser op i, skal have de samme muligheder i livet.

Omtalt af Berlingske d. 22. november 2018.