Kontakt

Grundskole

Børn af ufaglærte har mere ondt i skolelivet end akademikeres børn

23 procent af børnene med ufaglærte forældre angiver at have højeste faglige trivsel i folkeskolen, mens det gælder 42 procent af akademikernes børn.

Ens forældres uddannelsesniveau hænger tæt sammen med, hvor godt man trives som elev i folkeskolen.

Det viser nye tal, som AE har beregnet ud fra den nationale trivselsmåling i folkeskolens 4.-9. klasser i 2017/2018.

I gennemsnit angiver godt 31 procent af eleverne, at de har højeste trivsel, når det kommer til det faglige. Blandt børn af akademikere er det 42 procent, der har højeste faglige trivsel. Til sammenligning er det 24 procent af børnene med faglærte forældre, der trives rigtig godt, mens det er 23 procent blandt børn med ufaglærte forældre.

Mønsteret er nogenlunde det samme, når vi ser på elevernes sociale trivsel og på spørgsmål om ro og orden.

Hvert ottende barn af ufaglærte har ofte ondt i maven i skolen
I trivselsmålingerne bliver eleverne også spurgt, hvor ofte de har ondt i maven. Hver ottende elev med ufaglærte forældre svarer, at de ”meget tit” eller ”tit” oplever at have ondt i maven. For elever med mindst en forælder med en lang videregående uddannelse er det blot seks procent af eleverne, der svarer sådan.

Flere børn af ufaglærte bliver også mobbet sammenholdt med børn, hvis forældre har en uddannelse. Således oplever seks procent af eleverne med ufaglærte forældre, at de meget tit eller tit har oplevet at være blevet mobbet, mens det blandt børn med forældre med en lang videregående uddannelse er to procent.

Kun på spørgsmål om, hvorvidt eleverne f.eks. synes, at undervisningen er spændende, eller de har lyst til at lære, har børn af ufaglærte en højere trivsel end børn af akademikere.

Omtalt af Politiken den 13. november 2020