Kontakt

Indhold
FOLKESKOLE

Næsten hver femte lærer i folkeskolen har ikke en læreruddannelse

AE har i samarbejde med Danmarks Lærerforening undersøgt uddannelsesniveauet blandt ansatte med lærerarbejde i folkeskolen. Knap hver femte er ikke uddannet lærer. Heraf har langt størstedelen en gymnasial uddannelse.

Hovedkonklusioner

  • 19 pct. af lærere i folkeskolen har ikke en læreruddannelse. Der er sket en markant stigning i andelen af ikke-uddannede lærere siden 2012, hvor andelen var knap 10 pct.
  • Blandt de ikke-læreruddannede med lærerarbejde i folkeskolen har størstedelen ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse. Mere end halvdelen af de ikke-læreruddannede har en gymnasial uddannelse.
  • Tallene dækker over store geografiske forskelle. Særligt i kommuner i det østlige Danmark, er der en stor andel af ikke-læreruddannede.

Analysen er lavet i samarbejde med Danmarks Lærerforening.


Knap hver femte læreransatte i folkeskolen har ikke en læreruddannelse

AE har i samarbejde med Danmarks Lærerforening undersøgt uddannelsesniveauet blandt personer, der er ansat i en lærerstilling i en kommunal grund- eller specialskole. Der er afgrænset til personer, der har en oplyst lærerfunktion som arbejdsfunktion i deres primære job1 .

Figur 1 viser udviklingen i andelen af læreransatte, som ikke har en læreruddannelse. Niveauet er steget fra knap 10 pct. i 2012 til knap 19 pct. i 2022. Det fremgår af Figur 1. Stigningen svarer til, at antallet af ikke-læreruddannede læreransatte var ca. 4.500 personer højere i 2022 end i 2012.

Figur 1

Tabel 1 og 2 viser uddannelsesniveauet blandt læreransatte i kommunale grund- og specialskoler. Mens antallet af læreruddannede er faldet med 3.200 personer, er antallet af ikke-læreruddannede steget med ca. 4.500 personer. Stigningen i antallet af ikke-læreruddannede er primært sket blandt personer med en gymnasial uddannelse. Antallet af gymnasialt uddannede lærere er steget fra ca. 2.000 i 2012 til ca. 5.000 i 2022. Antallet af ikke-læreruddannede lærere skyldes også, at antallet af lærere med en lang videregående uddannelse er mere end fordoblet fra ca. 600 personer i 2012 til 1.650 personer i 2022.

Tabel 1
Tabel 2

Store kommunale forskelle på andelen af ikke-læreruddannede lærere

På tværs af kommuner er der store forskelle i andelen af ikke-læreruddannede lærere i de kommunale grund- og specialskoler. Andelen af ikke-læreruddannede lærere er generelt højest i det østlige Danmark. I flere kommuner er det omkring hver tredje lærer, der ikke er læreruddannet. Det gælder bl.a. i Albertslund, Halsnæs, Odsherred og Gribskov. I den modsatte ende finder man Silkeborg, Hjørring og Aalborg, hvor 5-7 pct. af lærerne ikke har en læreruddannelse. Det fremgår af Figur 2 samt Tabel 3 og 4.

Figur 2
Tabel 3
Tabel 4

Metode: Sådan har vi gjort

AE har undersøgt uddannelsesfordelingen blandt ansatte i kommunale lærerstillinger i grundskoler i september måned fra 2012-2022 ud fra Danmarks Statistiks registre.

Lærerstillinger er her defineret som lønmodtagere, der er ansat i en af følgende arbejdsfunktioner:

  • 234110 Undervisning på grundskoleniveau, unge og voksne
  • 234120 Undervisning på grundskoleniveau (børn, 1.-10.klasse)
  • 235210 Specialundervisning, unge og voksne
  • 235220 Specialundervisning på grundskoleniveau (1.-10.klasse),

og er ansat på en grundskole, defineret ud fra følgende brancher under DST-127-grupperingen ”Grundskoler”:

  • 851000 Førskoleundervisning
  • 852010 Folkeskoler o.lign.
  • 852020 Specialskoler for handicappede

Datagrundlaget er lønmodtagerbeskæftigelsen i september 2012-2022.

Kun ansættelser på mindst 20 timer om måneden, og hvor løntimerne er indberettet og ikke opregnet (imputeret) indgår i analysen.

I analysen er der kun medtaget én ansættelse pr. person i kommunale grund- og specialskoler. Hvis en person har flere ansættelser i samme periode, er arbejdsstedet med flest timer benyttet.

Datagrundlaget for uddannelsesoplysningerne er hhv. registret over ordinære uddannelser (KOTRE) samt kvalifikationsregistret (UDKV), der bl.a. indeholder oplysninger om gennemførte uddannelser i VEU-systemet samt udenlandske uddannelser godkendt af Styrelsen for International Uddannelse. Alle ansatte er undersøgt i forhold til, om de har fuldført en lærer- eller pædagoguddannelse frem til og med september måned i skoleåret.

Uddannelsesoplysningerne er prioriteret således, at en læreruddannelse har førsteprioritet, uanset om den er fuldført via ordinære fuldtidsuddannelser eller voksen- og efteruddannelsessystemet og uanset, om det er den senest fuldførte.

Hvis en person ikke har en læreruddannelse, undersøges det, om personen har en pædagoguddannelse. Disse to uddannelser er defineret ud fra følgende grupper (DST DISCED-15 grupper):

  • DISCED15 Hovedområde ”502020: Folkeskolelærer, MVU”.
  • DISCED15 Hovedområde ”502015: Pædagog, MVU”.

Hvis dette ikke er tilfældet, rapporteres personens højest fuldførte uddannelse pr. 1. oktober i skoleåret.

For personer, der ikke er lærere eller pædagoger, er uddannelserne grupperet som:

  • ”LVU” er personer med kandidatuddannelse, universitetsbachelor eller ph.d.
  • ”EUD/KVU” er erhvervskompetencegivende uddannelser, som er en erhvervsuddannelse eller en kort videregående uddannelse.
  • ”Øvrige MVU” er alle mellemlange videregående uddannelser med undtagelse af pædagoguddannelsen og læreruddannelsen.
  • ”Gymnasial” er gymnasiale uddannelser samt adgangskurser.
  •  ”Grundskole og uoplyst” er personer, der enten har grundskolen eller uoplyst uddannelse. Hvis der ikke findes oplysninger om personen, vil man også være i denne kategori. Gruppen inkluderer forspalte 15, dvs. forberedende uddannelser som fx FGU.

Den geografiske fordeling er lavet ud fra arbejdsstedskommune på ansættelsen. Langeland, Ærø, Fanø, Samsø og Fanø er medtaget i landstotalerne, men ikke i de kommunale tabeller.

Vi er blevet gjort opmærksomme på, at der er databrud for Vallensbæk og Frederikssund kommune. Derfor er data for Vallensbæk og Frederikssund udeladt af analysen. Vi har ikke tjekket samtlige kommuner igennem for mulige databrud

  • 1 Afgrænsningen er nærmere beskrevet i metodeafsnittet. Analysen følger samme metode som ”18 pct. af lærerne har ikke en læreruddannelse” fra 2021.