Kontakt

Indhold
Grundskole

Mere end hver tredje nyansatte lærer har ikke en læreruddannelse

I skoleåret 2020/21 havde 35,6 pct. af de nyansatte lærere i folkeskolen ikke en læreruddannelse. Hovedparten af de nyansatte lærere uden en læreruddannelse har en gymnasial uddannelse som højeste fuldførte uddannelse. Der er store kommunale forskelle på, hvor mange nyansatte lærere, der ikke har en læreruddannelse. Andelen er størst på Sjælland og lavest i Nord-, Øst- og Vestjylland.  

Hovedkonklusioner

  • 36-38 pct. af de nyansatte i lærerstillinger i folkeskolen de seneste to år havde ikke læreruddannelse. Hovedparten af de nyansatte lærere uden en læreruddannelse havde en gymnasial uddannelse som højeste fuldførte uddannelse.
  • Der er store geografiske forskelle på, hvor mange nyansatte, der ikke har en læreruddannelse. I mange kommuner på Sjælland er det mere end 45 pct. af de nyansatte, der ikke har en læreruddannelse, mens det i andre kommuner – primært i Jylland – er under 20 pct.
  • Opgjort på landsdele er andelen af nyansatte lærere uden en uddannelse størst i København, Nord- og Østsjælland, og lavest I Nord-, Øst- og Vestjylland. 
  • Omkring syv pct. af de nyansatte i lærerstillinger, er i gang med en læreruddannelse. De fleste af dem, der er i gang med en læreruddannelse, har i dag en erhvervskompetencegivende uddannelse, og blandt dem er flest i gang med en læreruddannelse i deltidsregi.

 Analysen er lavet i samarbejde med Danmarks Lærerforening


Mere end hver tredje nyansatte lærer har ikke en læreruddannelse

AE har i samarbejde med Danmarks Lærerforening undersøgt uddannelsesfordelingen blandt nyansatte i lærerstillinger i folkeskolen. Konkret har vi set på, hvor mange nyansatte i folkeskolen i lærerstillinger, der har en læreruddannelse. For dem, der ikke har en læreruddannelse, har vi undersøgt deres højeste fuldførte uddannelse.

Analysen bygger på detaljerede registeroplysninger. Nyansatte er defineret som personer, der er ansat på arbejdsstedet i det nuværende skoleår, men som ikke var der året før. Man indgår, hvis man har haft en måned med mindst 80 betalte timer i det indeværende skoleår, hvilket svarer til en ansættelse på halv tid. Analysen omfatter nyansættelser i folkeskolen i lærerstillinger i skoleåret 2019-20 samt 2020-21, og bygger på de senest tilgængelige data på området.

Der er i alt omkring 7.500 ansatte i lærerstillinger i folkeskolen, som er nyansatte i forhold til skoleåret året før og som har mindst 80 betalte timer pr. måned i mindst en måned.

Tabel 1 viser uddannelsesfordelingen blandt de nyansatte lærere i de to seneste skoleår.

36-38 pct. af de nyansatte har ikke en læreruddannelse. Det svarer til 2.700-2.800 nyansatte uden en læreruddannelse pr. skoleår. Dette er også vist i figur 1.

Af tabel 1 ses, at flest nyansatte har en gymnasial uddannelse som højeste fuldførte uddannelse, og at andelen af nyansatte uden en læreruddannelse ligger relativt stabilt hen over de to skoleår.

Tabel 1
Figur 1

Store geografiske forskelle

Nedenfor har vi undersøgt hvor stor en andel af de nyansatte i lærerstillinger i hver kommune og landsdel, der ikke har en læreruddannelse.

For at tage højde for, at der kan være store udsving år til år mellem antallet af nyansættelser pr. kommune, har vi set på andelen af nyansatte uden en læreruddannelse samlet set hen over de to skoleår fra 2019-20 og 2020-21.

Figur 2 viser andelen af nyansatte i lærerstillinger på folkeskolerne i kommunerne, der ikke har en læreruddannelse. Sjællandske kommuner har generelt en større andel nyansatte i lærerstillinger uden en læreruddannelse end kommuner i Jylland og på Fyn. Andelen af nyansatte lærere uden en læreruddannelse varierer meget mellem kommunerne. Den laveste andel i de to skoleår samlet set var i Silkeborg og Aalborg med hhv. 10,4 og 12,5 pct. De højeste andele ikke-læreruddannede nyansatte var i Greve og Halsnæs med hhv. 64 og 59,1 pct.

Bilagstabel 1 viser antal nyansatte lærere med og uden en læreruddannelse i den enkelte kommune. Bilagstabel 2 viser andelen af nyansatte pr. kommune. Bilagstabel 3 viser andel og antal nyansatte lærere uden en læreruddannelse fordelt på landsdele. 

Figur 2

En del af de ikke-læreruddannede er i gang med en læreruddannelse

Nedenfor har vi undersøgt, hvor stor en del af de nyansatte, der var i gang med en læreruddannelse 1. juni i skoleåret. Vi har både undersøgt, hvor mange, der er i gang med en læreruddannelse som en fuldtidsuddannelse, og hvor mange, der er i gang med en deltidsuddannelse.

Resultaterne i tabel 2 og 3 viser, at omkring 500 af de cirka 7.500 nyansatte i både skoleåret 2019/20 og 2020/21 var i gang med en læreruddannelse. Samlet set svarer tallene til at mellem 6-7 pct. af de nyansatte i lærerstillinger var i gang med en læreruddannelse enten via en fuldtidsuddannelse eller deltidsuddannelse. Andelen er højest blandt nyansatte akademikere eller andre med en erhvervskompetencegivende uddannelse.

Tabel 2
Tabel 3

Bilagstabel 3 viser nyansatte lærere uden en læreruddannelse, der er i gang med en læreruddannelse, fordelt på regioner efter arbejdssted.

Tabel 4 og figur 2 viser uddannelsesfordelingen blandt alle nyansatte lærere i lærerstillinger, hvis man ser bort fra alle, der er i gang med en læreruddannelse. Umiddelbart havde hhv. 37,5 pct. og 35,6 pct. af de nyansatte i lærerstillinger ikke en læreruddannelse, men fraregnet dem, der er i gang med en læreruddannelse i såvel fuldtids- som deltidsregi, så er andelen uden en læreruddannelse 31,4 pct. i skoleåret 2019/20 og 28,7 pct. i skoleåret 2020/21.

Tabel 4
Figur 3

Metode 

Sådan har vi gjort

AE har i samarbejde med DLF undersøgt uddannelsesbaggrunden for de nyansatte i lærerstillinger i folkeskolen i skoleårene 2020/2019 og 2021/2020 ud fra Danmarks Statistiks registerdata. For at indgå i analysen skal man have bopæl i Danmark pr. 1. januar i skoleåret.

Ansættelserne er afgrænset til den kommunale sektor og branchekoden ”852010 Folkeskoler o. lign.” samt følgende arbejdsfunktioner:

  • 234110 Undervisning på grundskoleniveau, unge og voksne
  • 234120 Undervisning på grundskoleniveau (børn, 1.-10. klasse)
  • 235210 Specialundervisning, unge og voksne
  • 235220 Specialundervisning på grundskoleniveau (1.-10. klasse)

Nyansættelser er defineret således:

  • Personen er ansat på arbejdsstedet i indeværende skoleår (1. august året før – 30. juni i året)
  • Personen var ikke ansat på arbejdsstedet i forrige skoleår (1. august to år før – 30. juni året før)

Der findes ikke registeroplysninger, der på forhånd definerer en nyansættelse. Derfor har vi ud fra registerdata for beskæftigede lønmodtagere og betalte timer defineret nyansættelser som en person i en lærerstilling, der har været ansat på arbejdsstedet i indeværende skoleår, men som ikke var på samme arbejdssted, skoleåret før. Skoleåret er defineret som august året før til juni samme år. Derudover ser vi kun på nyansatte, der har haft mindst 80 betalte timer i løbet af mindst en måned i de 11 måneder i skoleåret (august – juni). Der er således flere nyansatte på et skoleår end den population, som analysen bruger. Det dækker nyansatte, der har færre end 80 betalte timer i alle de 11 måneder i skoleåret.

F.eks. er nyansættelser i skoleåret 2020/2019 defineret som alle ansatte i lærerstillinger på kommunale folkeskoler i perioden 1/8/2019 til 30/6/2020, og som IKKE var ansat på samme arbejdssted i skoleåret 2019/2018, dvs. 1/8/2018-30/6/2019. Ansættelser er fundet ud fra BFL-data.

Nyansatte er derudover afgrænset til personer der i skoleåret, hvor de blev ansat, har haft mindst 1 måned med mindst 80 timer. Man kan indgå flere gange, hvis man har været nyansat på flere skoler.

Man kan godt være begyndt på det nye arbejdssted senere end 1. august. Man skal stadig være skiftet fra et skoleår til et andet. For at indgå i analysen skal man derfor have skiftet arbejdssted imellem to skoleår.

Uddannelsesbaggrund

Læreruddannede er defineret som personer, der har gennemført uddannelsen ”502020: Folkeskolelærer, MVU” gennem enten ordinære fuldtidsuddannelser (KOTRE) eller som har opnået kvalifikationen fx via VEU-systemet (UDKV) frem til 1. august i skoleåret.

Uddannelsesbaggrunden for de nyansatte, som ikke er læreruddannede, er defineret som den højest fuldførte ordinære uddannelse i begyndelsen af skoleåret, pr. 1. oktober. F.eks. har vi for skoleåret 2019/2020 brugt oplysningerne pr. 1.10.2019.

For personer, som ikke er læreruddannede, er uddannelserne grupperet som følger:

  • ”Grundskole og uoplyst” er personer, som enten har grundskolen, en forberedende uddannelse som FGU eller STU eller et adgangsgivende uddannelsesforløb som højest fuldførte uddannelse. Hvis der ikke foreligger nogen oplysninger om personens uddannelse, vil man også indgå her.
  • ”Gymnasial” er personer med en gymnasial uddannelse som højest fuldførte uddannelse.
  • ”EUD/KVU/MVU” er personer med en erhvervsuddannelse, en kort videregående uddannelse eller en anden MVU end folkeskolelæreruddannelsen som højest fuldførte uddannelse.
  • ”LVU” er personer med en universitetsbachelor, universitetskandidatuddannelse eller ph.d.

Alle antal er afrundet til nærmeste 10’er. Andele er beregnet på baggrund heraf.

Totaler mellem tabeller kan afvige pga. afrunding.

Om tal på kommuner

Den geografiske fordeling er opgjort ud fra arbejdsstedskommune.
Af diskretionshensyn er Kerteminde, Langeland, Ærø, Fanø, Odder, Samsø, Morsø, Brønderslev og Læsø lagt sammen til ”Øvrige”.

Vallensbæk kommune er udeladt pga. manglende registreringer.

Grundet få observationer er den kommunale fordeling lavet på begge års nyansættelser under ét, dvs. der ses på nyansættelser i begge skoleår samtidig. I de kommunale tal er der afrundet til nærmeste 5’er.

Igangværende på læreruddannelserne

Vi har undersøgt antallet af nyansatte, der er i gang med en læreruddannelse 1. oktober i skoleåret, dvs. i 2019-2020 pr. 1. oktober 2019. Det er både undersøgt om man er i gang med en ordinær eller en ikke-ordinær læreruddannelse. Vi har valgt, at hvis man står registreret som værende i gang med både en ordinær og ikke-ordinær læreruddannelse, optræder man kun under kategorien ”i gang med ordinær læreruddannelse”. Man kan altså ikke indgå som værende i gang med to uddannelser samtidig.

Hvis man allerede er læreruddannet og er i gang med at efteruddanne sig som lærer, optræder man ikke som ”i gang med en læreruddannelse”. 


Bilag 

Bilagstabel 1
Bilagstabel 2
Bilagstabel 3
Bilagstabel 4
Bilagstabel 5