Kontakt
Mere end hver tredje nyansatte lærer har ikke en læreruddannelse
I skoleåret 2020/21 havde 35,6 pct. af de nyansatte lærere i folkeskolen ikke en læreruddannelse. Hovedparten af de nyansatte lærere uden en læreruddannelse har en gymnasial uddannelse som højeste fuldførte uddannelse. Der er store kommunale forskelle på, hvor mange nyansatte lærere, der ikke har en læreruddannelse. Andelen er størst på Sjælland og lavest i Nord-, Øst- og Vestjylland.
Hovedkonklusioner
- 36-38 pct. af de nyansatte i lærerstillinger i folkeskolen de seneste to år havde ikke læreruddannelse. Hovedparten af de nyansatte lærere uden en læreruddannelse havde en gymnasial uddannelse som højeste fuldførte uddannelse.
- Der er store geografiske forskelle på, hvor mange nyansatte, der ikke har en læreruddannelse. I mange kommuner på Sjælland er det mere end 45 pct. af de nyansatte, der ikke har en læreruddannelse, mens det i andre kommuner – primært i Jylland – er under 20 pct.
- Opgjort på landsdele er andelen af nyansatte lærere uden en uddannelse størst i København, Nord- og Østsjælland, og lavest I Nord-, Øst- og Vestjylland.
-
Omkring syv pct. af de nyansatte i lærerstillinger, er i gang med en læreruddannelse. De fleste af dem, der er i gang med en læreruddannelse, har i dag en erhvervskompetencegivende uddannelse, og blandt dem er flest i gang med en læreruddannelse i deltidsregi.
Analysen er lavet i samarbejde med Danmarks Lærerforening
Mere end hver tredje nyansatte lærer har ikke en læreruddannelse
AE har i samarbejde med Danmarks Lærerforening undersøgt uddannelsesfordelingen blandt nyansatte i lærerstillinger i folkeskolen. Konkret har vi set på, hvor mange nyansatte i folkeskolen i lærerstillinger, der har en læreruddannelse. For dem, der ikke har en læreruddannelse, har vi undersøgt deres højeste fuldførte uddannelse.
Analysen bygger på detaljerede registeroplysninger. Nyansatte er defineret som personer, der er ansat på arbejdsstedet i det nuværende skoleår, men som ikke var der året før. Man indgår, hvis man har haft en måned med mindst 80 betalte timer i det indeværende skoleår, hvilket svarer til en ansættelse på halv tid. Analysen omfatter nyansættelser i folkeskolen i lærerstillinger i skoleåret 2019-20 samt 2020-21, og bygger på de senest tilgængelige data på området.
Der er i alt omkring 7.500 ansatte i lærerstillinger i folkeskolen, som er nyansatte i forhold til skoleåret året før og som har mindst 80 betalte timer pr. måned i mindst en måned.
Tabel 1 viser uddannelsesfordelingen blandt de nyansatte lærere i de to seneste skoleår.
36-38 pct. af de nyansatte har ikke en læreruddannelse. Det svarer til 2.700-2.800 nyansatte uden en læreruddannelse pr. skoleår. Dette er også vist i figur 1.
Af tabel 1 ses, at flest nyansatte har en gymnasial uddannelse som højeste fuldførte uddannelse, og at andelen af nyansatte uden en læreruddannelse ligger relativt stabilt hen over de to skoleår.
Store geografiske forskelle
Nedenfor har vi undersøgt hvor stor en andel af de nyansatte i lærerstillinger i hver kommune og landsdel, der ikke har en læreruddannelse.
For at tage højde for, at der kan være store udsving år til år mellem antallet af nyansættelser pr. kommune, har vi set på andelen af nyansatte uden en læreruddannelse samlet set hen over de to skoleår fra 2019-20 og 2020-21.
Figur 2 viser andelen af nyansatte i lærerstillinger på folkeskolerne i kommunerne, der ikke har en læreruddannelse. Sjællandske kommuner har generelt en større andel nyansatte i lærerstillinger uden en læreruddannelse end kommuner i Jylland og på Fyn. Andelen af nyansatte lærere uden en læreruddannelse varierer meget mellem kommunerne. Den laveste andel i de to skoleår samlet set var i Silkeborg og Aalborg med hhv. 10,4 og 12,5 pct. De højeste andele ikke-læreruddannede nyansatte var i Greve og Halsnæs med hhv. 64 og 59,1 pct.
Bilagstabel 1 viser antal nyansatte lærere med og uden en læreruddannelse i den enkelte kommune. Bilagstabel 2 viser andelen af nyansatte pr. kommune. Bilagstabel 3 viser andel og antal nyansatte lærere uden en læreruddannelse fordelt på landsdele.
En del af de ikke-læreruddannede er i gang med en læreruddannelse
Nedenfor har vi undersøgt, hvor stor en del af de nyansatte, der var i gang med en læreruddannelse 1. juni i skoleåret. Vi har både undersøgt, hvor mange, der er i gang med en læreruddannelse som en fuldtidsuddannelse, og hvor mange, der er i gang med en deltidsuddannelse.
Resultaterne i tabel 2 og 3 viser, at omkring 500 af de cirka 7.500 nyansatte i både skoleåret 2019/20 og 2020/21 var i gang med en læreruddannelse. Samlet set svarer tallene til at mellem 6-7 pct. af de nyansatte i lærerstillinger var i gang med en læreruddannelse enten via en fuldtidsuddannelse eller deltidsuddannelse. Andelen er højest blandt nyansatte akademikere eller andre med en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Bilagstabel 3 viser nyansatte lærere uden en læreruddannelse, der er i gang med en læreruddannelse, fordelt på regioner efter arbejdssted.
Tabel 4 og figur 2 viser uddannelsesfordelingen blandt alle nyansatte lærere i lærerstillinger, hvis man ser bort fra alle, der er i gang med en læreruddannelse. Umiddelbart havde hhv. 37,5 pct. og 35,6 pct. af de nyansatte i lærerstillinger ikke en læreruddannelse, men fraregnet dem, der er i gang med en læreruddannelse i såvel fuldtids- som deltidsregi, så er andelen uden en læreruddannelse 31,4 pct. i skoleåret 2019/20 og 28,7 pct. i skoleåret 2020/21.