Kontakt

Grundskole

Børn i dagtilbud klarer sig bedre i folkeskolen

Børn, der enten var i dagpleje eller vuggestue som 2-årige, klarer sig bedre ved afgangsprøverne i 9. klasse end børn, der blev passet hjemme, når man tager højde for baggrundsforhold. Chancerne forbedres med 6 procentpoint. Det er børn af ufaglærte forældre, som har størst effekt af dagtilbud.

Ikke kun skolegang er vigtig. Børn, der var i enten dagpleje eller vuggestue som 2-årige, klarer sig bedre ved afgangsprøverne i 9. klasse end børn, der blev passet hjemme, når man tager højde for baggrundsforhold. Effekten er endda størst for børn af ufaglærte forældre.

Overordnet set forøges chancerne for at opnå mindst 2 i dansk og matematik ved afgangsprøverne i dansk og matematik med 6 procentpoint, hvis man har været i dagtilbud som 2-årig.

For børn af ufaglærte forældre forøges chancerne med 7 procentpoint, mens effekten for børn af forældre med enten faglært eller videregående uddannelse er 1,4 procentpoint lavere.

Ikke nok med at de, der var i dagtilbud, havde en effekt af det. Analysen viser desuden, at børn af ufaglærte, der ikke var i dagtilbud, ville have haft en gevinst i samme størrelsesorden som dem, der var i dagtilbud. Til gengæld er potentialet blandt børn af forældre med en uddannelse ikke nær så stort.

Omtalt af Jyllands-Posten d. 17. september 2014