Kontakt

Finanslov

VK-regeringen malker DSB: Udbytter for 5,7 mia. kr. i 2010

Transportministeriet har særligt siden 2002 skruet voldsomt op for udbytterne fra DSB - I perioden 2002-2010 beløber det akkumulerede udbytte til staten sig til 5,7 milliarder kroner - målt i forhold til DSB’s overskud efter skat ses det, at der i flere år er udbytter, der er større end overskuddet.

DSB’s udbytte til Transportministeriet har i perioden 2002-2010 udgjort 5,7 mia. kr. (2010-priser). Det dækker over 3 mia. kr. i ordinært udbytte og 2,7 mia. kr. i såkaldt ekstraordinært udbytte, som efterhånden ikke kan siges at være så ekstraordinært.

I finanslovsforslaget for 2011 fremgår det, at ”DSB's ordinære udbytte budgetteres som, hvad der svarer til halvdelen af virksomhedens overskud efter skat (såvel betalt skat som udskudt skat), dog mindst 2 pct. af egenkapitalen, men højst hele overskuddet efter skat… På baggrund af DSB's forventninger til årsresultatet for 2010 er det ordinære udbytte for regnskabsåret 2010 til udbetaling i 2011 anslået til 141,3 mio. kr.

Hertil kommer, at der i finansloven for 2011 blev aftalt yderligere effektiviseringer i DSB for 300 mio. kr. Og her skal det understreges, at der er tale om permanent tømning af DSB på ”300 mio. kr. årligt fra og med 2011”.

Målt i forhold til DSB’s overskud efter skat ses det, at der i flere år er udbytter, der er større end overskuddet. I 2005, hvor Transportministeriet trak 895 millioner ud af DSB’s overskud, som lød på 745 mio. kr., svarende til 120 pct. udbyttebetaling.

I 2010 forventes det, at udbyttebetalingen beløber sig til ca. 130 pct. Det er ikke almindelig virksomhedspraksis med over 100 pct. udbyttebetaling.

Således var det gennemsnitlige årlige udbytte i perioden 1999-2001 på ca. 200 mio. kr., mens det gennemsnitlige årlige udbytte i perioden 2002-2007 var på ca. 800 mio. kr. (målt i 2010-priser). Der er altså tale om mere end en tredobling. I perioden 2008-2010 ligger udbytterne på i størrelsesorden 325 mio. kr. i gennemsnit.

Omtalt i Politiken d. 1. december 2010.