Kontakt

Ulighed

Fattigdom: 300-timers reglen har klippet hul i det sociale sikkerhedsnet

Med 300-timers reglen, som nu er skærpet til en 450-timers regel, har man klippet et gevaldigt hul i det sociale sikkerhedsnet - omkring en femtedel af de ramte i 2007 levede i forvejen et liv i fattigdom. Dermed fratages en marginaliseret gruppe med meget få økonomiske midler deres forsørgelsesgrundlag.

Den 1. april 2007 trådte den såkaldte 300-timers regel i kraft, som betyder, at man skærer den ene kontanthjælp væk i familier, hvor begge ægtefæller er på kontanthjælp, hvis begge ægtefæller ikke har arbejdet mindst 300 timer i løbet af de seneste to år. I løbet af de første ni måneder med ordningen blev 615 personer ramt af 300-timersreglen. Ca. ni ud af ti af dem, der rammes af 300-timers reglen, er indvandrere fra ikke-vestlige lande.

Ud af de 615 personer, der blev ramt af 300-timers reglen i 2007, levede 117 personer et liv i fattigdom i 2006. Det svarer til 19 procent af de ramte. Mange personer, der i forvejen er fattige, fratages dermed forsørgelsesgrundlaget.

Med 300-timers reglen, som nu er skærpet til en 450-timers regel, har man klippet et gevaldigt hul i det sociale sikkerhedsnet. Reelt er der tale om, at der er indført et beskæftigelsesmæssigt genoptjeningskrav i kontanthjælpssystemet, som mange vil have svært ved at honorere. Set i lyset af vendingen på arbejdsmarkedet, hvor det er blevet langt vanskeligere at finde beskæftigelse, vil 450-timers reglen trække i retning af, at fattigdomsproblemet bliver endnu større.

Dybt marginaliserede mister kontanthjælpen
Mere end 10 pct. af dem, der indtil videre er ramt af 300-timers reglen, har været på offentlig overførselsindkomst i mere end ti år.

Godt 24 pct. af de ramte har været på offentlig overførselsindkomst i mere end syv år, og lige under halvdelen af de ramte har været på offentlig overførselsindkomst i mere end fire år, inden de blev ramt.

Mange af de ramte synes derfor at være så marginaliserede i forhold til det ordinære arbejdsmarked, at de ikke har en reel chance for at komme i ordinær beskæftigelse, og de har derfor ingen reel mulighed for at reagere på de krav, der stilles. Det betyder dels, at de har vanskeligt ved at opfylde det beskæftigelseskrav, der er knyttet til ordningen, men også at de vil have mere end svært ved at finde et job, når de mister kontanthjælpen.

Kontanthjælpsmodtagere kan ikke opfylde beskæftigelseskrav
Knap halvdelen af de ramte er indplaceret i matchgruppe 4, og godt 23 procent er indplaceret i matchgruppe 3.

Dermed har man reelt indført nogle krav, som en stor gruppe af kontanthjælpsmodtagere vil have svært ved at indfri. I Beskæftigelsesministeriets ”Kulegravning af kontanthjælpsområdet” fra oktober 2006 beskrives matchgruppe 4 således:
Matchgruppe 4 – lav grad af match: ”Den ledige har så væsentlige begrænsninger i kompetencer og ressourcer, at den ledige ikke umiddelbart vil kunne indgå i jobfunktioner på det ordinære arbejdsmarked. Den lediges arbejdsevne er aktuelt så betydeligt nedsat, at jobfunktioner, der er forenelige med den lediges kompetencer og ressourcer, kun vil kunne findes i et meget begrænset omfang på det ordinære arbejdsmarked”.

Når man ikke umiddelbart vil kunne indgå i jobfunktioner på det ordinære arbejdsmarked, er det mere end vanskeligt at opfylde beskæftigelseskravet, der er knyttet til 300-timers reglen. Med opstramningerne i 2008 er det blevet endnu sværere, idet beskæftigelseskravet som nævnt er øget til 450 timer.

Regeringen har klippet et gevaldigt hul i det sociale sikkerhedsnet
Der er endnu ikke lavet metodisk holdbare effektevalueringer af 300-timers reglen. Man ved derfor ikke, om ordningen har en beskæftigelsesmæssig effekt. Derimod er det sikkert, at 300-timers reglen bidrager til, at fattigdomsproblemet blandt de ramte er vokset.

Med indførelse af 300-timers reglen, fratages personer, der i forvejen lever et liv i fattigdom, deres forsørgelsesgrundlag. Mange af de ramte er dybt marginaliserede og har ikke en reel chance for at komme i arbejde.

Halvdelen af de ramte har væsentlige begrænsninger i kompetencer og ressourcer, og vil derfor have svært ved at indgå i en jobfunktion på det ordinære arbejdsmarked. Der er derfor ikke sammenhæng mellem krav og målgruppe.

Med 300/450-timers reglen har regeringen klippet et gevaldigt hul i det sociale sikkerhedsnet og dermed bidraget til det voksende fattigdomsproblem i Danmark.
 

Omtalt i Information 29. marts 2010.